Pedagogiskt drama med fokus på personlig utveckling och yrkesmässig växt: En studie inom sjuksköterske- och vårdlärarutbildningen

Lepp, Margret (1998)
(Diss) Malmö

Syftet med denna studie är att beskriva hur ”drama i utbildning” upplevs av sjuksköterskestudenter och deras handledare samt att beskriva om studenterna upplever att det finns ett samband mellan deras deltagande i drama, deras personliga utveckling och deras egen förberedelse inför sitt framtida yrke. Utgångspunkten för studien har varit att studenterna behöver stöd i sin personliga utveckling för att en tillväxt i professionell förmåga ska ske. Den huvudsakliga forskningsansatsen kan ses som kvalitativ, även om vissa aspekter av kvantitativa data förekommer, inspirerad av etnografisk och fenomenografisk forskning. Studien sträcker sig över ett år, vid två universitet i södra Sverige. Totalt består studien av deltagare från tre studentgrupper med totalt 71 studenter (65 kvinnor och 6 män). Medelåldern i grupperna var mellan 25 och 43 år vid studiens början. Grupperna 1 och 2 bestod av sjuksköterskestudenter på vårdutbildningen vid en sjuksköterskeskola. Grupp 3 var sjuksköterskehandledarstudenter på en treterminskurs som ledde till en universitetsexamen i sjuksköterskeutbildning. Dataanalysen bygger på studenternas dagböcker (292) skrivna i samband med deras deltagande i drama under den ordinarie utbildningen, samt resultatet från en enkätundersökning.

Huvudresultatet består av fyra olika tematiska områden och ett antal underkategorier: Det första temat ”Gruppens utveckling” innehåller erfarenheter som betonar gruppen och dess utveckling. I den första kategorin ”Lära känna varandra” framhålls att deltagarna lärt känna varandra bättre än tidigare. I den andra kategorin ”Gemenskap och förtroende” hade en känsla av gemenskap och förtroende utvecklats i gruppen. I temat ”Kunskapsutveckling” finns erfarenheter som betonar en ökning av kunskap. I kategorin ”Framtida yrke” framhålls lärande, förståelse och reflektion relaterade till det framtida yrket. I temat ”Personlig utveckling” finns erfarenheter såsom ökad ”Självkännedom”, ökat ”Självförtroende” och ökad ”Empati och känslighet”. Den fjärde kategorin speglar en ökad medvetenhet om kroppen; för sjuksköterskestudenterna handlade det om kategorin ”Intra- och interkroppslighet” medan det för handledarstudenterna rörde sig om kategorin ”Intrakroppslighet”. Temat ”Ambivalent utveckling” innehåller kategorin ”Tvivel” för båda studentgrupperna. Dessutom har ytterligare en kategori ”Oro och glädje” skapats för sjuksköterskestudentgruppen.

Mer än hälften av studenterna ansåg att det finns ett samband mellan drama, personlig utveckling och deras egna förberedelser inför det framtida yrket enligt deras egna bedömningar. De pedagogiska implikationer som kan identifieras som resultat av denna studie är till exempel: Drama kan vara ett kraftfullt sätt att främja studenternas professionella kompetens.

(Texten ovan är översatt från engelska till svenska)

Avhandlingen finns att läsas på Legimus eller låna från bibliotek runt om i Sverige.

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *