Ledtrådar till estetiskt engagemang i processdrama. Samspel i roll i en fiktiv verklighet.

Hallgren, Eva (2019)
(Diss) Stockholm. Stockholms universitet.

Syftet med avhandlingen är att fördjupa förståelsen av rolltagande och rollens funktion för att utveckla och utforska det möjliga innehållet i processdrama, med hjälp av Leontievs aktivitetsteori och Bakhtins dialogism. Relationen mellan rolltagande, estetiskt engagemang och begreppet perezhivanie, som används av Vygotskij, reflekteras också över och används som analytiska verktyg. En utgångspunkt för studien var Bundys koncept om estetiskt engagemang.

Tidigare forskning om processdrama har fokuserat på tre huvudteman: undervisning och lärande av ett ämnesinnehåll, engagemang och kreativt ledarskap. Syftet med denna studie är att bidra till kunskapsbasen om hur roll skapas och upprätthålls i processdrama, vilket därigenom möjliggör utveckling och utforskning av ett tematiskt innehåll.

Ett enskilt processdrama genomfört vid en engelsk gymnasieskola analyseras noggrant i avhandlingen. En heldagssession filmades, transkriberades och tolkades i form av detaljerade beskrivningar. Intervjuer och brev skrivna i roll används som kompletterande data. Detta gjorde det möjligt att fokusera på nyanser och subtila förändringar i den komplexitet som kännetecknar ett processdrama, och på hur elevernas rolltagande börjar och utvecklas.

Resultaten från den detaljerade analysen visade, ur ett aktivitetsteoretiskt perspektiv, att processdrama kan förstås som två aktiviteter med två olika motiv/objekt. Dessa två är en utbildningsaktivitet med lärande av drama som motiv/objekt och en temporär fiktiv aktivitet där motivet/objektet är tentativt och under uppbyggnad genom elevernas handlingar i roll. Handlingar som härrör från utbildningsaktiviteten bör inte tillåtas påverka den fiktiva, annars kommer den fiktiva aktiviteten att minska i betydelse.

Hur läraren använde maktutjämnande postupaks, när dilemman öppnades, och läraren i roll var av stor betydelse för elevernas rolltagande. Postupaks är en konsekvens av formatet för den temporära fiktiva aktiviteten och tolkningen av det tentativa motivet/objektet. Att använda postupaks i roll utvecklar vad jag kallar expectagency, en förmåga baserad på ömsesidig överenskommelse i en aktivitet med ett lekfullt format, där förhandlingarna blir kvalitativt annorlunda när de görs genom postupaks. Expectagency är en förmåga att hantera osäkerhet och förändring. Användningen av postupaks var avgörande för både upprätthållandet av fiktionen och utforskningen av det tematiska innehållet. Att gå in i och vara i roll är en komplex process. Sex typer av postupaks identifierades som syftade till att utveckla och utforska, och sex andra typer av postupaks användes för att ladda om spänningen genom att använda estetiska verktyg. En annan viktig upptäckt var hur eleverna återanvände poser och gester från en initial fryst bild som verktyg för rolltagande under hela dramat, särskilt när spänningen minskade.

Den fiktiva aktiviteten är turbo-laddad och genererar känslor både i och utanför roll, laddad genom olika typer av spänningar: mellan de två aktiviteterna, mellan en själv och rollen (estetisk dubblering), genom användningen av postupaks och den dramatiska spänningen. Denna turbo-laddade aktivitet är en genväg till perezhivanie. Perezhivanie tangerar begreppet estetiskt engagemang, men ur ett utbildningsperspektiv verkar det utökade begreppet estetiskt engagemang vara mer användbart.

(Texten ovan är översatt från engelska till svenska)

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *