Till Rektor Astrid Söderbergh Widding med anledning av Redovisning av Översyn av den praktisk-estetiska verksamheten vid Stockholms universitet (Dnr SU FV-1423-24)
Vi har förstått att Institutionen för Ämnesdidaktik vid Stockholms Universitet föreslår att rektor tar beslut att lägga ner avdelningen för estetiska ämnenas didaktik inklusive dramaämnet. Riksorganisationen Auktoriserade Dramapedagoger, RAD, protesterar starkt mot detta! I och med förslaget om nedläggning av estetavdelningen som rektor förväntas tas beslut om, slås en hel yrkeskårs karriärmöjligheter omkull, både akademiskt och yrkesmässigt. Dramapedagog är en bredare utbildning än traditionell lärarutbildning och dramapedagoger arbetar inom många sektorer, men framför allt inom förskola/grundskola, kulturskola och som teaterlärare i gymnasiet efter påbyggnad av KPU teater, även det vid IÄD. Även om inte drama är ett eget ämne i grundskolan, förutom i specialskolan, så förväntas elever erfara, utveckla och tillägna sig olika uttrycksformer där drama är ett av de estetiska uttryck som nämns i läroplanen (Lgr22). Hur elever i grundskolan ska få chans att uppnå detta är svårt att förstå om drama och de andra estetiska ämnena tas bort från lärarutbildningarna.
I och med att estetavdelningen inklusive dramaämnet tas bort från IÄD förstår vi också att forskningsämnet läggs ner. Detta är högst problematiskt ur vårt perspektiv då dramaforskningen vid IÄD är en mycket aktiv forskargrupp med Sveriges enda professorn i dramapedagogik. Varje år hålls konferensen, Dramaforskning i Sverige – DiS, med både nationella och internationella forskare. Konferensen fungerar även som en kollegial mötesplats för yrkeskåren. Den forsknings som bedrivs av dramaforskarna vid IÄD har stor relevans för dramafältet. De senaste tio åren har sex personer disputerat i drama med anställning eller anknytning till IÄD och för närvarande finns där två doktorander i drama.
Det finns inte ett utpekat nationellt uppdrag för att utbilda lärare med särskild kompetens i drama. Yrkeskåren är därför beroende av lärosätenas goda omdöme och vilja att verka för bildning i samhället. Vi har länge sett positivt på att Stockholms Universitet tagit på sig ansvaret. Det finns ingen annan aktör som har den forsknings- och utbildningsmiljö som Stockholms Universitet har. Stockholms Universitet tar emot studenter från den tvååriga dramapedagogutbildningen förlagd till folkhögskola (motsvarande högskolestudier). Dramastudenterna kan vid SU ta en kandidatexamen efter fortsatta studier vid IÄD och i förlängningen även en ettårig masterexamen vid samma institution. Det finns ett antal dramapedagoger som är anställda som lektorer och adjunkter på många universitet och högskolor runt om i landet och de har då med sig examen och akademiska meriter från Stockholms Universitet.
Kulturskoleklivet på SU som nu också hotas, betyder mycket för dramapedagoger när det gäller fortbildning men också som breddning för dramapedagoger som exempelvis också vill arbeta som film- och mediepedagog.
RAD anser att det här är en nationell fråga som inte en enstaka institution kan ta beslut om för att lösa sina ekonomiska problem.
hälsningar
Styrelsen
RAD- Riksorganisationen Auktoriserade Dramapedagoger