Christina Chaib (1996)
(Diss) Lunds universitet
Syftet med detta forskningsprojekt är att undersöka på vilket sätt unga människors teaterutövande, enligt deras egna erfarenheter, utgör en kollektiv lärandeprocess. Projektet syftar också till att förstå samspelet mellan de olika aktörerna, särskilt mellan de unga amatörerna och deras ledare. Unga människors skådespeleri i detta forskningsprojekt förstås ur ett fenomenologiskt perspektiv. Jag söker deltagarnas gemensamma erfarenheter i den Lebenswelt där de agerar och skapar drama. För att fokusera på de olika aspekterna av mina forskningsmål har flera forskningsmetoder, från olika vetenskapliga fält som etnografi, kontextuell analys och fenomenologi, använts och kombinerats.
Tre grupper av unga människor, totalt 29 skådespelare, och deras ledare ingår i denna undersökning. Deras arbete har följts under en period på ett år. Data samlades främst in genom deltagande observation och semistrukturerade intervjuer. Det finns skillnader mellan grupperna i deras sätt att göra teater och även i aktivitets- och engagemangsnivån hos ungdomarna. Det finns ett starkt engagemang hos ledarna för de tre grupperna, vilket visar att de tror på de unga skådespelarna och deras förmåga att uppnå framgång genom hårt arbete och ansträngning. Ledarna lyckas få sina skådespelare att bli medvetna om sin potential att utvecklas, att bli ”hela personer” och att främja en inre självkänsla. Trots de olika arbetsvillkoren i grupperna upplever de unga skådespelarna teatern på ett liknande sätt. De unga skådespelarnas erfarenheter, enligt deras egna uttalanden, sammanfattas i följande fem innehållskategorier.
Den första kategorin är namngiven Självförtroendet växer. Tilliten som utvecklas i gruppen uppmuntrar ungdomarna att sträcka sina förmågor ännu längre. Den andra kategorin, Känslan av frihet ökar, handlar om rolltagandet. Med hjälp av fantasi och inlevelse reser de in i ett äventyr, långt bort från vardagens krav och press. Den tredje kategorin är Identiteten stärks. En föreställning är alltid summan av varje medlems individuella bidrag. De enskilda medlemmarna smälter samman till ett team, där regler och värderingar delas, och deras förståelse för att relatera till andra i gruppen utvecklas. Kommunikativ kompetens ökar är namnet på den fjärde kategorin. Kommunikationsförmågor tränas genom användning av språk, tecken och symboler. Förmågan att kommunicera verbalt, även i andra sammanhang utanför teatern, är fördelaktig. Empati utvecklas är namnet på den femte kategorin. Teater innebär att relatera till andra. I denna fantasivärld med märkliga och underbara situationer påverkas de unga amatörerna av sina nya insikter och utvecklar en demokratisk förståelse. Den sociala förståelsen utvidgas.
(Texten ovan är översatt från engelska till svenska)