Dramapedagogik
Dramapedagogik har fokus på individens och gruppens utveckling genom handling och skapande i ett demokratiskt sammanhang.
Dramapedagogik
Drama: ursprungligen grekiska för “att handla”
Dramapedagogiken är en processinriktad undervisningsform som utgår ifrån teaterns formspråk och metoder. Man kan också utforska andra estetiska uttryck som dans, sång, musik, bild och form inom ramen för dramapedagogiken. Att utveckla gruppen och dess deltagare står i centrum och en av grundstenarna är demokratisk fostran – att tillsammans med deltagarna i rummet testa och omsätta demokratibegreppet i praktiken.
Arbetssätt och syfte utgår och anpassas efter deltagarnas behov, intressen och erfarenheter. Drama- och teaterövningar är dramapedagogens verktyg för att hjälpa och guida gruppdeltagarna till att bland annat interagera, samarbeta, skapa, gestalta, reflektera individuellt och i grupp. Vidare får deltagarna hitta olika alternativa uttrycksformer och få möjlighet att uttrycka och argumentera för sina åsikter.
“Dramapedagogik kännetecknas av processinriktade undervisningsformer med en mångfald skapande metoder och ett demokratiskt ledarskap, där deltagarna i icke-verbala och verbala handlingar agerar tillsammans och ger känslor och tankar kroppslig form. Arbetet riktas inåt mot gruppen eller syftar till möte med en publik. Upplevelser och reflektion kring upplevelserna har i drama en existentiell dimension och kan leda till insikter om jaget, om roller och relationer, om samhälleliga maktförhållanden och mänsklighetens villkor.”
—Grünbaum, Anita (2009) Lika och unika – dramapedagogik och minoriteter
Metoder
I dramapedagogens arbete tillämpas flera olika metoder. Här nedan kan du ta del av metoder och tekniker som kan användas inom dramapedagogisk praktik.
Devising
Devising är en metod där en grupp tillsammans utvecklar ett verk utan ett förutbestämt manus. Genom improvisation, diskussion och samarbete skapar de scenens innehåll, teman och struktur, ofta baserat på idéer, bilder eller aktuella händelser. Processen är kollektiv och bygger på deltagarnas gemensamma kreativitet för att forma föreställningen.
Pedagogiska dockor
Att använda sig av något som kan representera en tänkande varelse (det behöver alltså inte vara en docka) som har känslor och upplever saker. När man använder sig av detta kan man arbeta inom olika områden där dockan får hjälpa dig som pedagog att förmedla eller bolla förslag, idéer och tankar med barnen inom det pedagogiska område du väljer. Kanske utmanar dockan dig och/eller barnen med att göra eller säga tokiga saker.
Improvisationsteater
Improvisation är att spela teater utan att ha planerat något i förväg. Metoden är väldigt flexibelt i sin användning och används många gånger inom andra metoder också, allt från konflikthanteringsmetoder till scenarbete. Genom improvisation utvecklar deltagarna ett inlyssnande till andras idéer, uppmuntran till att testa, gå på sina egna impulser och att det är okej att misslyckas med mera.
Clown
Dramapedagogen och forskaren Birgitta Silfver beskriver att någon form av clown, fåne eller trickster har funnits i alla kulturer i alla tider. Clownen som konstform arbetar mycket med närvaro i nuet och publikkontakt, vilket kan vara både utmanade och utvecklande.
Dynamisk pedagogik
En metod där man genom skapande övningar där man ger tillfälle för den enskilde till ökad självkännedom, självständighet, större förmåga till informationsinhämtande och ökade möjligheter att hävda sig själv konstruktivt i samspel med andra.
DRACON
Står för Drama, Konflikthantering och Medling (Drama-conflict). DRACON-programmet är ett väletablerat konflikthanteringsmetod där deltagare får lära sig om konfliktmönster och erfarna lösningar. Programmet fokuserar på tredje parts agerande i konflikter och leder fram till rollspelsträning i medling och avslutas med kamrat-undervisning.
Sagovandring
En teater för yngre där publiken vandrar från olika bestämda platser. På varje plats visas en del av berättelsen upp. Det ligger ett stort fokus på att interagera med publiken, och det är inte sällan som publiken är med och gör dramaövningar eller lekar med karaktärerna.
Koreografi
Koreografi är konsten att planera och arrangera rörelser, ofta för dans eller scenframträdanden. Det involverar kreativt samspel mellan musik, rytm, rymd och kroppsliga uttryck. Med gruppen utvecklar pedagogen en struktur av rörelsesekvenser som uttrycker idéer, känslor eller berättelser.
Forumspel
Inom forumspel får deltagarna i uppgift att dramatisera en problematisk situation eller konflikt. Deltagarna visar scenerna för varandra och efter varje framförande får de som såg på möjligheten att byta ut en av karaktärerna för att testa hur man kan lösa situationen. För att bygga upp gruppen till forumspel används ofta värderingsövningar och gestaltningsövningar.
Rytmik- och musiklek
Att tillsammans i grupp skapa eller vara del av rytmer eller musikskapande, exempelvis att slå rytmen till en låt, sjunga i kanon eller skapa låtar i grupp. Rytmik- och musiklekar kan stärka gruppens samarbete och gemenskap. Gruppen kan arbeta både med röst eller andra instrument. En musiklek kan även användas för att starta ett pass, så som namnsång, göra en övergång mellan olika delar i passet eller avsluta ett pass.
Pedagogiska rollspel
I pedagogiska rollspel har pedagogen bestämt en situation och roller som finns med i den situationen. Deltagarna får på detta sätt uppleva och öva på nya situationer.
Dockteater
Dockteater är en scenkonstform där dockor används för att gestalta berättelser och karaktärer. Dockspelare manövrerar dockorna, ofta med hjälp av händer, trådar eller stavar, och ger dem röst och rörelse. Genom lekfullhet och fantasi kan dockteater förmedla både underhållning och djupare budskap.
Lärare i roll
Pedagogen gestaltar en karaktär och är en del av det sammanhang som eleverna befinner sig i. Som “lärare i roll” kan man bland annat arbeta tematiskt, förmedla budskap/kunskap och vara i en dialog med eleverna där man kan använda status som ett redskap.
Värderingsövningar
Diskussionsövningar för att starta samtal inom områden som saknar givna svar. Tex. värdegrund, moral, livsstil, relationer, framtidsfrågor osv. Alla får komma till tals och det är OK att byta åsikt. Man uttrycker sig genom att byta plats, röra sig i rummet eller gå till ett hörn.
Playback
I playback är det publikens berättelser som få ta plats och gestaltas genom improvisation av skådespelarna på scen. Det är också vanligt med musikinslag för att förhöja känslor och händelser som gestaltas.
Storytelling
Berättarkonsten har utvecklats med oss människor sedan urtiden och det finns många olika metoder för att fånga lyssnarens uppmärksamhet. Inom dramapedagogiken utforskar gruppen olika sätt att berätta historier.
Processdrama
Processdrama är en metod inom undervisning där både deltagare och pedagog arbetar in och ut ur roll i en fiktiv situation som pedagogen förberett. Genom rolltagning får deltagarna uppleva lärande situationer de annars kanske bara läser om, medan genom reflektion utanför rollen får deltagarna djupare förståelse kring ämnet och syftet.
För- och efterarbete på en teater
På teatrar är det ofta värdefullt att man inför eller/och efter en pjäs ger publiken (ofta elever) möjlighet att förberedas inför t.ex. pjäsens tema eller i efterarbete för att ge möjlighet till reflektion kring tankar och upplevelser som pjäsen gett.
Dramaäventyr
Deltagarna blir del av en berättelse där alla går in i fantasin genom kollektivt rolltagande. Under berättelsen används olika dramaövningar för att skapa och bygga på berättelsen. Pedagogen går ofta in i en eller flera roller för att förstärka äventyret.
Taktil teater
Taktil teater är teater som består av taktila moment för att skapa möjlighet för publik (tex med funktionsvariationer) att uppleva teaterns händelseförlopp, känslor med mera.
Regi
Regi betyder konstnärlig ledning av exempelvis en teaterpjäs eller film. I praktiken handlar det om att samordna och ha överblick över processen, att tolka manus och instruera både skådespelare, tekniker och annan personal så att de kan göra sin del av jobbet inför exempelvis en föreställning.
Estetiska läroprocesser
Estetiska lärprocesser används bland annat som en reflektionsmetod där man i skapandet, antingen på individnivå eller gruppnivå, gestaltar sina tankar kring det man arbetar kring eller det man har arbetat med. Det kan också användas som en del av ett utforskande inom ett visst temaområde etc. Exempel på estetiska lärprocesser är teckna, lera, dansa, sjunga, spela instrument och lyrik.
Forumteater
Forumteater är en interaktiv teaterform där en scen visas upp i vilket ett typ av problem eller förtryck utspelas, och sedan uppmanas publiken att föreslå vidare prova alternativa lösningar genom att ta över rollerna och testa sina idéer. Metoden, utvecklad av Augusto Boal som en del av ”de förtrycktas teater”, syftar till att stärka deltagarnas förmåga att påverka och förändra verkliga situationer.
Dramalek
En lärarledd roll-lek. Fokus kan till exempel vara att utveckla barns fantasi eller utveckla gruppen inom önskat område.
Bli dramapedagog
Utbilda dig inom en pedagogik som använder dessa och fler metoder för att främja individers och gruppers sociala och kreativa utveckling.
De fyra perspektiven
Dramapedagogiken arbetar inom fyra olika perspektiv, varpå varje perspektiv har sitt fokus och vissa specifika metoder.
Klicka på en av perspektiven för att läsa mer om just det perspektiven.
Här jobbar dramapedagoger
Tusen ord
Åsa Backéus berättar om hur hon arbetar interaktivt med berättandet för elevers språkutveckling i Borlänge.
Vill du synas här?
Om du vill att ditt arbete eller verksamhet ska synas här skicka ett meddelande där du berättar om det du gör som dramapedagog.
Forskning
Dramapedagogik är en väl etablerad pedagogik som stöds av en mängd forskning, allt från skolhälsa till samhällsförändring.
Drama as an Ecotone in the Ecosystem of Primary Education
Einarsson, Anneli (2020)University of Chester UK Läs hela Avhandlingen This thesis investigates the tensions that emerge as drama is implemented in the teaching at a primary school. The thesis analyses drama practice in relation to a rationalistic and a holistic…
Vi vill bli hörda: En studie om communityteater med unga tjejer och platsen som aktör
Szatek, Elsa (2023) (Diss.) Stockholm: Stockholms universitet Läs hela avhandlingen Ämnet för denna studie är en communityteater för, med och av flickor i åldern 13–17 år. Teaterpraktiken är placerad inom området för tillämpad teater och som en gemenskapsorienterad praktik engagerar…
Dramapedagogik som demokratisk fostran? Fyra pedagogiska perspektiv: Dramapedagogik i fyra läroplaner
Sternudd, Mia Marie (2000) (Diss) Uppsala. Uppsala universitet. Läs hela avhandlingen Avhandlingen behandlar frågor om reflektion, demokrati och pedagogiskt drama. Det övergripande syftet med avhandlingen är att undersöka om pedagogiskt drama kan uppfattas som ett sätt att främja demokratiska värden…
Ester Boman, Tyringe helpension och teatern: Drama på en reformpedagogisk flickskola 1909-1936.
Hägglund, Kent (2001)(Diss) Stockholm. Stockholms universitet Läs hela avhandlingen Det har länge tagits för givet att inget seriöst dramaarbete gjordes i svenska skolor före 1950-talet. På Tyringe Helpension, en progressiv utbildning för flickinternat som fanns mellan åren 1909-1936, användes dock…
Karneval i klassrum- kunskap på hjul: En studie av elevers möten med clown analyserade med narrativ metod och poetisk etnografi
Silfver, Birgitta (2011) (Diss) Åbo. Åbo universitet Läs hela avhandlingen Syftet med denna studie är att bidra till kunskapen om lärande i och genom konst i relation till elevers arbetsprocesser när de utvecklar clownkaraktärer i högstadiet. Förförståelsen för denna kvalitativa…
Pedagogiskt drama: i skärningspunkten mellan teaterkonst och estetisk praktik
Holmgren- Lind, Lotta, E. Ch (2007) (Lic) Linköping: Linköpings universitet Finns att läsa på Legimus och att hyra från bibliotek runt om i Sverige. Lotta Holmgren-Lind, fil.lic., dramapedagog RAD, är adjunkt vid Linköpings universitet, Campus Norrköping, och doktorand vid Åbo akademi…
Att kunna lyssna med kroppen: En studie av gestaltande förmåga inom gymnasieskolans estetiska program, inriktning teater.
Drama in school – Events of learning and processes of becoming: An example from Sweden
Rosén, Susanne. (2019) University of Chester UK Läs hela avhandlingen This thesis deals with issues relating to how learning takes place within drama education. The overall aim of the research study described in this thesis is to contribute to knowledge…
Crafting Collaborations of Art and School: Contextual Studies in Sweden
Cedervall, Sofia (2020) (Diss) University of Chester, United Kingdom. Läs hela avhandlingen This study explores relations, experiences and processes between art and school collaborations at policy, organisational and individual levels. This is done through a historical account of policy documents…
Presence that makes a difference: cultivating a transformative agency in education through research-based applied theatre and drama
Bragby, Kerstin (2019) (Diss) University of Chester, UK Läs hela avhandlingen Applied theatre and drama (ATD), defined as an ecology of practices in a variety of fields, is often attributed with the transformative outcomes integral to social change achieved through…
Drama – konst eller pedagogik? Kampen om ämnet speglad i den nordiska tidskriften Drama 1965-1995
Rasmusson, Viveka (2000) Malmö: Drama Boreale Under de senaste decennierna har det pågått en intensiv kamp om dramapedagogikens innehåll. Den har i betydande utsträckning förts på nordiskt plan. Dramaläraren och lärarutbildaren Viveka Rasmusson visar att denna debatt om dramaämnet och…
Att vara någon annan: Teater som estetisk läroprocess vid tre 6-9 skolor
Olsson, Eva-Kristina (2006) Växjö universitet. Läs hela avhandlingen ”Det som är så bra är att man inte alltid ska vara sej själv, man ska spela andra roller liksom. Man får liksom vara nån annan nån gång.” ”Liksom man bygger upp…
Ta del av fler vetenskapliga artiklar och undersökningar som pågår kring dramapedagogik.
Hitta dramapedagoger
Utbildningar
Utbilda dig till dramapedagog på någon av RAD:s rekommenderade utbildningar. Utbildningar finns på plats i Malmö, Stockholm och Storvik, samt på distans i Storvik.
RADceller
Runt om i Sverige finns flera RADceller, självständiga subgrupper där dramapedagoger kan mötas lokalt och ta del av gemenskap och erfarenheter.
Vanliga frågor
1
Vad är skillnaden mellan en dramapedagog och en teaterpedagog?
Både en dramapedagog och en teaterpedagog arbetar med teaterns formspråk. Men en dramapedagog arbetar oftast mer processinriktat och även med ett större fokus på gruppens utveckling, även om det finns en teaterpremiär i sikte. En dramapedagog kan också använda drama och teaterövningar som pedagogiska verktyg för att främja personlig utveckling, kreativt tänkande, och sociala färdigheter, ofta i sammanhang där fokus ligger på process snarare än prestation.
2
Efter utbildning, vad kan jag jobba med?
Det finns många vägar kring hur en dramapedagog kan arbeta. Som utbildad dramapedagog kan du arbeta inom skola eller förskola med pedagogiskt drama, rollspel, processdrama med lärare i roll, värderingsövningar med mera. Du kan även jobba på kulturskola eller teatergrupper med bland annat gestaltande övningar, improvisation för att bygga en färdig teaterföreställning och devising. På teatrar finns dramapedagoger och kan arbeta med kringarbeten, workshops och eftersamtal kopplade till teaterns repertoar eller föreställningar. En dramapedagog som arbetar med gruppetablering eller samarbetsövningar gynnar även företagens personalutbildningar. Muséer anställer också dramapedagoger för gestaltande guidade visningar/berättanden. Inom vården kan dramapedagoger göra dramaövningar där egen reflektion och personlig utveckling står i fokus. Dramapedagoger finns även inom hälsofrämjande insatser, folkbildning, studieförbund, kulturprojekt och mer.
Här hittar du utbildningar inom dramapedagogik.
3
Varför ska en dramapedagog auktorisera sig?
Att bli auktoriserad innebär att RAD har granskat dramapedagogens utbildning och arbetslivserfarenhet. Idag kan vem som helst kalla sig dramapedagog, men för att få kalla sig auktoriserad dramapedagog måste man ansöka om och få auktorisation från RAD, den enda organisationen i Sverige som auktoriserar dramapedagoger.
Vid auktorisering får du ett bevis på auktorisation som du kan visa för arbetsgivare och uppdragsgivare för att bekräfta din auktorisation. Detta certifikat intygar att du har den utbildning och erfarenhet som RAD anser nödvändig för yrket.
Se mer om auktorisationen här.
4
Vad gör RAD?
Riksorganisationen Auktoriserade Dramapedagoger, RAD, är en medlemsorganisation som arbetar för att stärka dramapedagogiken i Sverige. RAD är den enda organisationen i Sverige som auktoriserar dramapedagoger. RAD ger även ut ett medlemsblad en gång i kvartalet och arbetar samverkande med att arrangera workshops för sina medlemmar. Läs mer om RAD.
Om du har andra frågor kring dramapedagogik eller RAD så tveka inte att skicka iväg en fråga.