Dramapedagogik

Dramapedagogik har fokus på individens och gruppens utveckling genom handling och skapande i ett demokratiskt sammanhang.

Dramapedagogik

Drama: ursprungligen grekiska för “att handla”

Dramapedagogiken är en processinriktad undervisningsform som utgår ifrån teaterns formspråk och metoder. Man kan också utforska andra estetiska uttryck som dans, sång, musik, bild och form inom ramen för dramapedagogiken. Att utveckla gruppen och dess deltagare står i centrum och en av grundstenarna är demokratisk fostran – att tillsammans med deltagarna i rummet testa och omsätta demokratibegreppet i praktiken.

Arbetssätt och syfte utgår och anpassas efter deltagarnas behov, intressen och erfarenheter. Drama- och teaterövningar är dramapedagogens verktyg för att hjälpa och guida gruppdeltagarna till att bland annat interagera, samarbeta, skapa, gestalta, reflektera individuellt och i grupp. Vidare får deltagarna hitta olika alternativa uttrycksformer och få möjlighet att uttrycka och argumentera för sina åsikter.

“Dramapedagogik kännetecknas av processinriktade undervisningsformer med en mångfald skapande metoder och ett demokratiskt ledarskap, där deltagarna i icke-verbala och verbala handlingar agerar tillsammans och ger känslor och tankar kroppslig form. Arbetet riktas inåt mot gruppen eller syftar till möte med en publik. Upplevelser och reflektion kring upplevelserna har i drama en existentiell dimension och kan leda till insikter om jaget, om roller och relationer, om samhälleliga maktförhållanden och mänsklighetens villkor.”

—Grünbaum, Anita (2009) Lika och unika – dramapedagogik och minoriteter

Metoder

I dramapedagogens arbete tillämpas flera olika metoder. Här nedan kan du ta del av metoder och tekniker som kan användas inom dramapedagogisk praktik.

Taktil teater

Taktil teater är teater som består av taktila moment för att skapa möjlighet för publik (tex med funktionsvariationer) att uppleva teaterns händelseförlopp, känslor med mera.

Rytmik- och musiklek

Att tillsammans i grupp skapa eller vara del av rytmer eller musikskapande, exempelvis att slå rytmen till en låt, sjunga i kanon eller skapa låtar i grupp. Rytmik- och musiklekar kan stärka gruppens samarbete och gemenskap. Gruppen kan arbeta både med röst eller andra instrument. En musiklek kan även användas för att starta ett pass, så som namnsång, göra en övergång mellan olika delar i passet eller avsluta ett pass.

Dockteater

Dockteater är en scenkonstform där dockor används för att gestalta berättelser och karaktärer. Dockspelare manövrerar dockorna, ofta med hjälp av händer, trådar eller stavar, och ger dem röst och rörelse. Genom lekfullhet och fantasi kan dockteater förmedla både underhållning och djupare budskap.

Bli dramapedagog

Utbilda dig inom en pedagogik som använder dessa och fler metoder för att främja individers och gruppers sociala och kreativa utveckling.

De fyra perspektiven

Dramapedagogiken arbetar inom fyra olika perspektiv, varpå varje perspektiv har sitt fokus och vissa specifika metoder.

Klicka på en av perspektiven för att läsa mer om just det perspektiven.

Personlighetsutvecklande
Holistiskt lärande

Genom kollaborativt lärande, gestaltning och reflektion, när fantasi och fakta samverkar får deltagare insikt och förståelse kring ämnet.

Personlighetsutvecklande

För att utveckla demokratiska och självständiga individer med förståelse för sig själva och samtidigt andra.

Konstpedagogiska

Utveckla individens kreativitet, uttrycksförmåga och förmåga att kommunicera både verbalt och icke-verbalt.

Kritiskt frigörande

Skapa medvetenhet om maktstrukturer och främja socialt engagemang genom gestaltning och reflektion.

Holistiskt lärande

Genom kollaborativt lärande, gestaltning och reflektion, när fantasi och fakta samverkar får deltagare insikt och förståelse kring ämnet.

Här jobbar dramapedagoger

Tusen ord

Tusen ord - Dramapedagogiskt arbete

Vill du synas här?

Om du vill att ditt arbete eller verksamhet ska synas här skicka ett meddelande där du berättar om det du gör som dramapedagog.

Forskning

Dramapedagogik är en väl etablerad pedagogik som stöds av en mängd forskning, allt från skolhälsa till samhällsförändring.

Hitta dramapedagoger

Utbildningar

Utbilda dig till dramapedagog på någon av RAD:s rekommenderade utbildningar. Utbildningar finns på plats i Malmö, Stockholm och Storvik, samt på distans i Storvik.

RADceller

Runt om i Sverige finns flera RADceller, självständiga subgrupper där dramapedagoger kan mötas lokalt och ta del av gemenskap och erfarenheter.

Kontakta dramapedagoger

Söker du en dramapedagog till din verksamhet? RAD bär på ett nätverk av dramapedagoger över hela Sverige. Snart kommer du kunna kontakta dramapedagoger direkt från vår webbplats.

Vanliga frågor

1

Vad är skillnaden mellan en dramapedagog och en teaterpedagog?

Både en dramapedagog och en teaterpedagog arbetar med teaterns formspråk. Men en dramapedagog arbetar oftast mer processinriktat och även med ett större fokus på gruppens utveckling, även om det finns en teaterpremiär i sikte. En dramapedagog kan också använda drama och teaterövningar som pedagogiska verktyg för att främja personlig utveckling, kreativt tänkande, och sociala färdigheter, ofta i sammanhang där fokus ligger på process snarare än prestation.

2

Efter utbildning, vad kan jag jobba med?

Det finns många vägar kring hur en dramapedagog kan arbeta. Som utbildad dramapedagog kan du arbeta inom skola eller förskola med pedagogiskt drama, rollspel, processdrama med lärare i roll, värderingsövningar med mera. Du kan även jobba på kulturskola eller teatergrupper med bland annat gestaltande övningar, improvisation för att bygga en färdig teaterföreställning och devising. På teatrar finns dramapedagoger och kan arbeta med kringarbeten, workshops och eftersamtal kopplade till teaterns repertoar eller föreställningar. En dramapedagog som arbetar med gruppetablering eller samarbetsövningar gynnar även företagens personalutbildningar. Muséer anställer också dramapedagoger för gestaltande guidade visningar/berättanden. Inom vården kan dramapedagoger göra dramaövningar där egen reflektion och personlig utveckling står i fokus. Dramapedagoger finns även inom  hälsofrämjande insatser, folkbildning, studieförbund, kulturprojekt och mer.

Här hittar du utbildningar inom dramapedagogik.

3

Varför ska en dramapedagog auktorisera sig?

Att bli auktoriserad innebär att RAD har granskat dramapedagogens utbildning och arbetslivserfarenhet. Idag kan vem som helst kalla sig dramapedagog, men för att få kalla sig auktoriserad dramapedagog måste man ansöka om och få auktorisation från RAD, den enda organisationen i Sverige som auktoriserar dramapedagoger.
Vid auktorisering får du ett bevis på auktorisation som du kan visa för arbetsgivare och uppdragsgivare för att bekräfta din auktorisation. Detta certifikat intygar att du har den utbildning och erfarenhet som RAD anser nödvändig för yrket.

Se mer om auktorisationen här.

4

Vad gör RAD?

Riksorganisationen Auktoriserade Dramapedagoger, RAD, är en medlemsorganisation som arbetar för att stärka dramapedagogiken i Sverige. RAD är den enda organisationen i Sverige som auktoriserar dramapedagoger. RAD ger även ut ett medlemsblad en gång i kvartalet och arbetar samverkande med att arrangera workshops för sina medlemmar. Läs mer om RAD.

Om du har andra frågor kring dramapedagogik eller RAD så tveka inte att skicka iväg en fråga.