Metoder inom dramapedagogik

Ta del av några av de metoder som dramapedagoger använder i sitt arbete.

Metoder

Metoder och tekniker som kan användas inom dramapedagogisk praktik.

För- och efterarbete på en teater

På teatrar är det ofta värdefullt att man inför eller/och efter en pjäs ger publiken (ofta elever) möjlighet att förberedas inför t.ex. pjäsens tema eller i efterarbete för att ge möjlighet till reflektion kring tankar och upplevelser som pjäsen gett.

Forumspel

Inom forumspel får deltagarna i uppgift att dramatisera en problematisk situation eller konflikt. Deltagarna visar scenerna för varandra och efter varje framförande får de som såg på möjligheten att byta ut en av karaktärerna för att testa hur man kan lösa situationen. För att bygga upp gruppen till forumspel används ofta värderingsövningar och gestaltningsövningar.

Forumteater

Forumteater är en interaktiv teaterform där en scen visas upp i vilket ett typ av problem eller förtryck utspelas, och sedan uppmanas publiken att föreslå vidare prova alternativa lösningar genom att ta över rollerna och testa sina idéer. Metoden, utvecklad av Augusto Boal som en del av ”de förtrycktas teater”, syftar till att stärka deltagarnas förmåga att påverka och förändra verkliga situationer.

Improvisationsteater

Improvisation är att spela teater utan att ha planerat något i förväg. Metoden är väldigt flexibelt i sin användning och används många gånger inom andra metoder också, allt från konflikthanteringsmetoder till scenarbete. Genom improvisation utvecklar deltagarna ett inlyssnande till andras idéer, uppmuntran till att testa, gå på sina egna impulser och att det är okej att misslyckas med mera.

Koreografi

Koreografi är konsten att planera och arrangera rörelser, ofta för dans eller scenframträdanden. Det involverar kreativt samspel mellan musik, rytm, rymd och kroppsliga uttryck. Med gruppen utvecklar pedagogen en struktur av rörelsesekvenser som uttrycker idéer, känslor eller berättelser.

Lärare i roll

Pedagogen gestaltar en karaktär och är en del av det sammanhang som eleverna befinner sig i. Som “lärare i roll” kan man bland annat arbeta tematiskt, förmedla budskap/kunskap och vara i en dialog med eleverna där man kan använda status som ett redskap.

Pedagogiska dockor

Att använda sig av något som kan representera en tänkande varelse (det behöver alltså inte vara en docka) som har känslor och upplever saker. När man använder sig av detta kan man arbeta inom olika områden där dockan får hjälpa dig som pedagog att förmedla eller bolla förslag, idéer och tankar med barnen inom det pedagogiska område du väljer. Kanske utmanar dockan dig och/eller barnen med att göra eller säga tokiga saker.

Pedagogiska rollspel

I pedagogiska rollspel har pedagogen bestämt en situation och roller som finns med i den situationen. Deltagarna får på detta sätt uppleva och öva på nya situationer.

1 2 3