Metoder inom dramapedagogik

Ta del av några av de metoder som dramapedagoger använder i sitt arbete.

Metoder

Metoder och tekniker som kan användas inom dramapedagogisk praktik.

Playback

 I playback är det publikens berättelser som få ta plats och gestaltas genom improvisation av skådespelarna på scen. Det är också vanligt med musikinslag för att förhöja känslor och händelser som gestaltas.

Processdrama

Processdrama är en metod inom undervisning där både deltagare och pedagog arbetar in och ut ur roll i en fiktiv situation som pedagogen förberett. Genom rolltagning får deltagarna uppleva lärande situationer de annars kanske bara läser om, medan genom reflektion utanför rollen får deltagarna djupare förståelse kring ämnet och syftet.

Regi

Regi betyder konstnärlig ledning av exempelvis en teaterpjäs eller film. I praktiken handlar det om att samordna och ha överblick över processen, att tolka manus och instruera både skådespelare, tekniker och annan personal så att de kan göra sin del av jobbet inför exempelvis en föreställning.

Rytmik- och musiklek

Att tillsammans i grupp skapa eller vara del av rytmer eller musikskapande, exempelvis att slå rytmen till en låt, sjunga i kanon eller skapa låtar i grupp. Rytmik- och musiklekar kan stärka gruppens samarbete och gemenskap. Gruppen kan arbeta både med röst eller andra instrument. En musiklek kan även användas för att starta ett pass, så som namnsång, göra en övergång mellan olika delar i passet eller avsluta ett pass.

Sagovandring

En teater för yngre där publiken vandrar från olika bestämda platser. På varje plats visas en del av berättelsen upp. Det ligger ett stort fokus på att interagera med publiken, och det är inte sällan som publiken är med och gör dramaövningar eller lekar med karaktärerna.

Storytelling

Berättarkonsten har utvecklats med oss människor sedan urtiden och det finns många olika metoder för att fånga lyssnarens uppmärksamhet. Inom dramapedagogiken utforskar gruppen olika sätt att berätta historier. 

Taktil teater

Taktil teater är teater som består av taktila moment för att skapa möjlighet för publik (tex med funktionsvariationer) att uppleva teaterns händelseförlopp, känslor med mera.

Värderingsövningar

Diskussionsövningar för att starta samtal inom områden som saknar givna svar. Tex. värdegrund, moral, livsstil, relationer, framtidsfrågor osv. Alla får komma till tals och det är OK att byta åsikt. Man uttrycker sig genom att byta plats, röra sig i rummet eller gå till ett hörn.

1 2 3